Dwars door Turnhout 2017: verbetering of toch niet?

dwars door tunhout

Dwars door Turnhout..eerst was ik het niet van plan. Omwille van mijn ‘heilige’ trainingsschema en de saaie route. Nu ja voor mij saai, want ik train hier meestal. Maar dan zag ik dat het parcours aangepast was. Zou ik het kunnen afwijken van mijn schema en toch vlug een training omwisselen met een ‘wedstrijd’?

Na een tijdje gedubd te hebben, besloten om mijn training 16  km – zone 3 te vervangen met Dwars door Turnhout 10,9  km. Zo gezegd, zo gedaan ..dacht ik. Toen zag ik wat voor parcours het geworden, begon ik wel een beetje bang te krijgen. Hoe ga ik deze editie op wedstrijdtempo kunnen lopen? Waar sturen ze ons begot nu allemaal door? Continue Reading

Week in het kort #28

Maandag 21 augustus 2017

Toen ik foto’s ging nemen voor mijn blog, kwam ik ze maar niet tegen..Ondanks dat we verschillende momenten geweest zijn. Maandag vertrokken voor onze training (12km _zone2). Wat zagen we daar ineens staan? Jep mijn ‘wilde’ koeien..op twee verschillende plaatsen zelfs. Ongelooflijk. Ze waren zelfs redelijk dichtbij (was nog wel omheining tussen hoor). Bij 1 kudde zagen we zelfs een klein kalfje. Continue Reading

Mijn trainingsroutes #1: vennengebied en vaart

Zoals beloofd, ging ik jullie eens meenemen langs mijn favoriete loopplekjes in Turnhout. Omdat het er in feite zoveel zijn, heb ik besloten om verschillende trainingsroutes van mij te delen. Vandaag de eerste route, die ik ingedeeld heb in twee lussen. Eentje van 12 km en een lusje van 8 km, dus een totale route van 20 km. Maar met genoeg mogelijkheden om extra lussen te maken of afkortingen te doen. Continue Reading

Alcatraz metal festival 2017: harde gitaren en hardlopen

alcatraz festival

Vorig jaar heerlijk genoten van Alcatraz festival, dus dit jaar terug. Enig klein obstakel: volop in marathonvoorbereiding. Dus de loopschoenen moeten  dit jaar ook weer mee. Zodat ik tenminste het kan onderhouden. Dit jaar was er ook de mogelijkheid om te slapen in een tipi. Dat zag ik wel zitten, zo moesten we geen tent meezeulen. Donderdagavond alles ingepakt, want vrijdag stond er eerst nog een training van 21 km op het programma.

Continue Reading

Week in het kort #27

Maandag 31 juli 2017

Geen hardlopen vandaag, enkel werken. ‘s Avonds nog mijn paardjes aan het werk gezet. Ik in conditie…zij ook he.

Dinsdag 1 augustus 2017

Vandaag stond er weer een zone 2 training op het programma. 10km deze keer. Verbaasd was ik toch als ik mijn gemiddelde pace op het einde zag 7min/ km…in maart was mijn gemiddelde in zone 2 was 7min42. Heel tevreden met mijn vooruitgang.

Woensdag 2 augustus 2017

Geen lopen, enkel de verjaardag van Mario voorbereiden.

Donderdag 3 augustus 2017

Mario zijn verjaardag, hij had totaal geen idee wat hem te wachten stond. ‘s Morgens bij het ontbijt gaf ik hem een cadeautje. Hij had dit totaal niet verwacht…en er stond nog een grotere verrassing te wachten. Toen hij van zijn werk kwam stond de grootste verrassing hem nog te wachten. De echte cadeaus.

 

 

 

 

 

 

Vrijdag 4 augustus 2017

Normaal was het hardlopen, maar omdat er voor zaterdag slecht weer voorspeld was en ik had dan een fotosessie gepland, besloten om op de fiets te springen en maar wat foto’s gaan nemen voor mijn blog over de looproute.

Zaterdag 5 augustus 2017

uitleggen hoe ik een selfie kan nemen waar ik helemaal op sta

Zone 3 – 12km stond op de planning. Onderweg een kleine tegenslag, Mario zijn suiker bleef maar zakken. Hij zou niet meer mee kunnen lopen. Dus ik alleen verder, richting huis. Daar vlug nog wat drinken voor hem gaan halen en terug, want ik was veel te bezorgd. Misschien lag het daaraan, misschien had ik gewoon goede benen. Toch een nieuw PR op de 10km. En ja er stond 12km  op het programma..dit was dus niet gelukt.

In de namiddag terug de fiets op. De zon was toch komen schijnen. Dus vlug nog wat foto’s gaan nemen voor mijn looproute.

 

 

 

 

Zondag 6 augustus 2017

Zondagen zijn bedoeld voor mijn lange afstandstrainingen. Dus 24km zone 1 moest er worden afgewerkt. Wat is het toch heerlijk zo ‘s ochtends vroeg te lopen. Spijtig genoeg hier ook wat hindernissen. Tot 16 km geen probleem, maar langzaam begon ik het toch te merken. Op 18 km ongeveer dan gestopt om een heerlijk rijsttaartje te eten.  Terug op weg. We waren nog maar juist vertrokken en Mario begon te merken dat zijn suiker niet goed stond. Daarom wandelen en hij eten en drinken. Na een tijdje terug beginnen te lopen, maar tegen een traag tempo. Gewoon om zeker te zijn dat Mario zonder nog te zakken(dus hypo) thuis te geraken.

De rest van de dag gerust en mijn paardjes weer lastig gevallen 😀

 

Tot volgende week

Liefs Linda

Mijn voeding en ik, niet altijd even goede vrienden

Zoals als jullie weten, heb ik problemen gehad met mijn eetpatroon op orde te krijgen de laatste tijd. Het stomme is dat ik het wel ongeveer weet, maar ik kan mezelf hierin niet begeleiden. Daarom eens raad gezocht en gevonden. Bij Smart-Sport werken ze ook samen met een sportdiëtiste, namelijk Ilse Callebaut. Dus hiermee contact opgenomen om eindelijk me voeding terug op orde te krijgen.

Continue Reading

Road to marathon Eindhoven #5

Aiaiai, het begint nu stilletjes echt wel dichter en dichter te komen. Nog maar 2 maanden training te gaan. Maar natuurlijk eerst een overzicht van de voorbije maand.

Op schema?

De vraag natuurlijk die ik me op het einde van de maand altijd stel is: ben ik nog op goede weg? Vorige maand had ik hier wat twijfels over, maar deze maand heb ik toch het gevoel gehad dat ik terug op goede weg ben. De grafiek geef een totaal van 166 km voor deze maand mee. Ondanks dat ik wat trainingssessies overgeslagen heb of deze gewandeld (Ardennen). Als ik alles zo eens bekijk, mis ik maar 3-tal trainingen. Wel intervaltrainingen (valt niet op hè), dus hier ga ik een beetje rekening mee moeten houden.

schema helemaal ingepland..

Ik was wel even in de war met mijn schema. Tijdens het inplannen in mijn agenda, merkte ik dat het niet uitkwam. Mijn wedstrijddag zou nog een training zijn. De taperingsweek was nadien. Dus na wat gepuzzel, heb ik een week overgeslagen. Als het gevolg dat ik in het begin van de maand in de war was welke training ik moest doen. Gelukkig ben ik terug op koers gekomen, buiten natuurlijk mijn intervallen.

Intervallen

Intervallen en ik, geen goede combi…zoals blijkt. Als ik me te moe voel of één of andere reden kan verzinnen om dit niet te doen, sla ik het veel te gemakkelijk over. De piramidelopen gaan nog. Deze vind ik zwaar, maar die voelen minder erg aan. De ‘echte’ intvervallen, dus 1km in zone 4 met 1000 of 500m in zone 1 ertussen, nee daar heb ik echt een haat/liefde verhouding mee. Met de nadruk op haat voorlopig. Zoals ik als verscheidene malen aangehaald heb, ben ik een ‘trage’ loper. Je kan me eerder met een oude diesel vergelijken: duurt lang voor ik op gang met, geen echte snelheid, maar ik kan lang doorgaan. 1km in zone 4 lopen duurt dus meestal rond de 6min30, soms ga ik eronder, maar dit is echt puffen en zwoegen.

een poging tot piramideloop

Toch merk ik dat die intervallen me helpen om mijn snelheid tijdens de andere trainingen te verbeteren. Zelfs tijdens die piramidelopen, merk ik dat ik sneller word. Nu moet je niet denken dat het zo spectaculair  is hoor, maar er gaan toch wat secondes af van mijn gemiddelde snelheden. Zo zag ik tijdens mijn laatste interval op de top (dus 5 minuten in zone 4) de snelheid onder de 6 duiken. Dus misschien toch maar wat vrede sluiten met die intervallen en ze niet meer overslaan?

Nieuw PR en lange lopen

Zo merk ik ook dat die intervallen nut hebben tijdens mijn andere trainingen. Zo stond er deze maand volgende training op het programma: 12 km in zone 3. Toen ik startte, had ik wel een goed gevoel, maar zo goed had ik niet verwacht. Mario moest halverwege wel lossen omdat hij een hypo had. Hierdoor moest ik alleen verder en misschien daardoor is het gekomen: een nieuw PR op de 10 km (1u06). Eindelijk bijna rond het uur. Dit ga ik toch proberen te verbeteren binnenkort. Misschien op Dwars door Turnhout? Wie weet.

Voor de lange afstanden, hadden we deze maand een goed idee. Want heel de tijd van thuis vertrekken…Ik ken nu wel elke baantje rond Turnhout. Dus de trein op richting Herentals en dan al lopend terug. Deze toer fiets ik ook elke dag voor mijn werk en het is er wel leuk om te lopen en fietsen. Het was weer een tijdje geleden dat we over de 20 km gingen. Daarbij moest ik in zone 1 blijven en dat is toch ambetant hoor. Zone 1 ligt zo juist onder mijn comfortabel looptempo. Op het einde was ik toch aan het vloeken, want beentjes en billetjes begonnen lastig te worden. Dik tevreden met het resultaat. Ik had gedacht dat ik zeker 3u onderweg zou zijn. Het is geworden: 22km op 2u48 (gem pace: 7:38/km). Jaja ik onderschat mijn eigen altijd volgens Mario. Ik moet wat meer vertrouwen in mijn eigen kunnen en hardlopen hebben, zegt hij.

Klein intermezzo in de Ardennen

Deze maand hadden we ook een beetje vakantie: 4 dagen Ardennen (Amberloup, tegen Luxemburg). Hier lopen blijft een uitdaging. Bergop, bergaf..en dan nog bospaadjes bezaaid met stenen. Eerder trail soms dan echt lopen en dus totaal niet mijn ding. Toch heb ik 1 keer een echte loop gedaan van 7km (voelde wel als 21) en vond het super. Daarnaast hebben we lange wandelingen gemaakt. Volgens mij zijn die te vergelijken met zone 1 lopen…want al dat klimmen en dalen, dat kruipt in je benen hoor.

Wat brengt augustus?

De maand toch goed afgesloten met een 20 kilometer lopen. Maar 8 oktober begint toch stilletjes dichter en dichter te komen. Met natuurlijk de twijfels: gaat het me wel lukken die marathon? Nog maar 2 maanden training voor de boeg. Ga ik wel genoeg getraind hebben?

Augustus is nog een maandje uitbreiding van het uithoudingsvermogen. Dus best niet panikeren en rustig mijn kilometers malen. Er staat nu bijna elke week een 20+ loopje gepland. Daarnaast 2 intervallen die ik deze keer niet ga overslaan. Maar het belangrijkste is: het geloof in mezelf vinden dat ik het ga kunnen. Tips en aanmoedigingen zijn van harte welkom en heel geapprecieerd.

Op naar augustus.

Liefs Linda

noot: voor degenen die piramideloop nog niet kennen: hier gaan we 5 minuten in opbouwende zones lopen en terug afbouwen (trapjes zoals een piramide dus). Dit geeft (elke trap 5 min): zone 1 – zone 2 – zone 3 – zone 4 – zone 3 – zone 2 – zone 1. Dit kan je eenmaal doen, maar mijn schema geeft 2 piramides per training aan, dus na de eerste 5 minuten rust en dan terug starten met de trapjes.