Road to Antwerpen #2 – marathonpoging 2

Mijn eerste echte trainingsmaand richting marathon Antwerpen zit erop. Een maand waarin ik echt kon starten met trainen. Intervals die ik deze keer niet oversloeg. Ook ging ik hardlopend op safari. Ondanks mijn hardnekkige verkoudheid tegen het einde van november (en nu nog altijd aanwezig), heb ik het  gevoel dat ik echt vertrokken ben met mijn road to marathon Antwerpen.

Intervals

Zoals jullie weten volg ik nu een marathonschema van Nike Run Club. Dit is opgebouwd via het gekende principe: 3 weken opbouwen met 1 rustigere week, dan natuurlijk weer 3 weken opbouwen. De volgende verschillende trainingen komen in een week aan bod: herstelloopje, lange duurloop en tempo of interval. Ook staat er om de 2 weken een alternatieve training op het programma.

raar over piste gelopen 😀 ps enkel interval is opgenomen, rust ertussen niet

Interval dus, zoals jullie wel weten is dat mijn lievelingstraining…Not.  Toch had ik me voorgehouden om ze deze keer niet over te slaan. Zo stond ik wekelijks op de atletiekpiste om mijn sprintjes te lopen. Ze  zijn nog altijd niet mijn favoriet. Toch maakt het gevoel nadien veel goed.

Alternatieve training

Zoals gezegd staat er om de 2 weken een ‘verplichte’ alternatieve training ingepland. Deze staat in de nike training club app. Spannend die eerste keer dat in zo een work-out ging doen…en zwaar. Die eerste work-out was echt pittig, met heel wat nieuwe oefeningen. Zo zie je maar dat je nooit uitgeleerd bent.

Omdat die work-out pittig was en toch leuk om te doen, heb ik besloten om ze nog een paar keer te herhalen gedurende de maand. Gevolg is dat ik ze beter en beter kon. Daarbij kreeg ik nog een andere alternatieve training aangeboden: een op yoga geïnspireerde stretchroutine. Lening ben ik absoluut niet, toch was ook dit een leuke afwisseling. Maar geef me maar liever een pittige core workout zoals de eerste.

Mijn enkel

In het begin van november stonden er nog een paar afspraken met de kinesist op het programma. Mijn enkel is zo goed mogelijk hersteld. De laatste gouden raad van de kinesist: mijn stabiliteitsoefeningen blijven doen. Zo komt het dat ik elke ochtend een 10 minuutjes netjes wat oefen. Ook tussendoor daag ik mijn enkel uit, door bv. tijdens het tandenpoetsen op 1 been te staan.

Ook vertrek ik nu altijd met mijn enkelbandage aan. Voorlopig gebruik ik hem nog bij elke training, ook omdat we nu in het donker lopen. De voetpaden liggen er spijtig genoeg niet altijd even geweldig bij. Mijn lange duurlopen en mijn marathon ga ik alvast met mijn enkelbandage blijven lopen.

Lange duurloop

Doordat mijn enkel nog herstellende was, heb ik niet veel lange duurlopen gemaakt. De langste die ik vorige maand gedaan heb, was 18km. Wat deed het deugd om eindelijk weer eens zo lang aan 1 stuk te kunnen lopen. Natuurlijk kwamen we weer van alles tegen. Zo belandden we op een mountainbike toertocht. Waar we natuurlijk de nodige grappen hebben moeten aanhoren.

Ook een onwillige koe heeft onze weg gekruist (voor het verhaal, lees mijn week in het kort). Conclusie: koe vond onze fluo kleding totaal niet leuk.

Safarirun

Mijn leukste run die ik vorige maand gedaan heb, was met stip die in de Beekse Bergen. Een safarirun van ongeveer 6km. We moesten er voor zonsopgang zijn, want we mochten door het safaripark Beekse Bergen lopen. Dit was echt zo leuk om mee te doen. Vooral omdat we op het einde mochten aanschuiven aan een heus ontbijtbuffet. Dit alles maakte het vroege uur en de kou meer dan goed. ( lees hier meer over: Safarirun 2017 – lopend op safari)

Wat met december?

Terwijl ik dit schrijf, heb ik mijn eerste loopje van december achter de rug, in de kou. Want het was deze ochtend aan het vriezen. Dus wat heeft december in petto?

Morgen ga ik meelopen aan de ‘doppenloop’, georganiseerd in het kader van de warmste week van Studio Brussel. (verslag volgt naar goede gewoonte nadien)

December is natuurlijk ook een feestmaand met de kerstdagen en oudejaar. Dit jaar ben ik verantwoordelijk voor het kerstdiner. Dus kan ik voor verantwoord, lekker en gezond gaan. De uitdaging gaat zijn hoe ik mijn vegetarisch (sinds kort eet ik vega) ga kunnen combineren met mijn schoonfamilie: echte vleeseters. Suggesties voor een menu zijn altijd welkom.

Liefs Linda

Linda

2 Comments

  1. Geweldig, joh, dat je enkel zo goed hersteld! Hop, hop, richting die marathon!!!! 😉
    Eerlijk? Die intervallekes? Friggin’ hate them. Eikes. 😀 Ik heb dat eigenlijk niet gedaan in aanloop naar mijn marathon. Oeps… 😀
    Ivm dat eten: ik ben de enige in zowel mijn eigen familie, als in mijn schoonfamilie, die geen vlees eet, dus ik voorzie over het algemeen wel vlees als ze over de vloer komen en dan maak ik voor mezelf iets anders (voor bij het bijgerecht)… Heel af en toe staat er een vegetarisch gerecht op het menu en moeten ze het maar opeten zonder zagen. Ik zaag ook niet als ik 2 gerechten moet maken als zij hier komen eten of als ik bij hen ga eten en het moet doen met patatten bonen omdat ze er niet aan dachten om het vlees door iets anders te vervangen voor mij 😀

    • ssst, ik wil mijn lieve schoonfamilie eens foppen en veggie gerechten voorschotelen waarvan ze totaal niet het idee hebben dat ze geen vlees eten. Ik ben al vol op aan het experimenteren in de keuken. (zij houden ook geen rekening met vegetarisch nah). Maar mondje dicht he.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *