Vegetarisch eten en hardlopen: een droomhuwelijk?

Vegetarisch eten doen mensen voor verscheidene redenen: tegen dierenleed, milieu…Voor mij was er buiten die redenen, nog een andere belangrijke reden: ik lust eigenlijk vlees niet graag. Eerlijk de voorgaande redenen tellen ook wel een beetje mee hoor. Voorlopig bevalt me de vegetarische levensstijl wel en kan ik het heel goed combineren met hardlopen. Daarbij heb ik zelfs een stuk minder last van mijn maag. Ook heb ik veel meer energie. Maar wat is nu juist vegetariër, flexitariër en veganist? Kan je wel hardlopen zonder vlees?

Van vleeseter…

Ik ben opgegroeid, zoals de meesten denk ik, dat je vlees moet eten om gezond te zijn. Hier zit vanalles in wat je nergens kunt halen. Daardoor bestond mijn bord altijd uit: aardappelen (of rijst, spaghetti,…) – groenten en natuurlijk een stukje vlees. Het broodbeleg bestond bij mij bijna nooit uit vleeswaren. Probleem was dat ik vlees niet graag at. Ik lustte dat niet. Ja ik at het…met een heleboel saus. Meer en meer begon me dit tegen te steken en ging ik op zoek naar alternatieven.

…naar flexitariër…

Zo kwam het dat ik minder en minder vlees begon te eten. Zo begon ik langzaam kennis te maken met vegetarisch eten. Toch bleef ik af en toe vlees eten, voornamelijk kip. Omwille dat ik nog altijd in de veronderstelling leefde dat ik dit nodig had. Toch merkte ik al een verandering op. Ik was minder moe en kreeg niet zoveel last meer van mijn maag.

naar vegetariër.

Zo kwam het dat ik begin dit jaar (zeker na mijn opname in het ziekenhuis) besloten heb om helemaal vegetarisch gaan te eten. Een heel nieuwe wereld ging voor me open.  Nieuwe smaken en nieuwe dingen. Het aanbod in de winkels is echt heel groot. Het grote misverstand wat ik tegenwoordig moet uitleggen: nee ik eet niet elke dag vleesvervangers. Vegetarisch eten is totaal anders gewoon hetzelfde als anders eten, maar je stuk vlees vervangen door bv een vegetarische hamburger.

Wat is dat nu juist allemaal?

Het begrip vegetariër is verre van eenduidig voor de meesten. Als ik vertel dat ik vegetariër ben, dan gaan er sommigen vanuit dat ik ook wel vis eet. Nee dus. Hier een kleine onofficiële woordenlijst:

flexitariër: is iemand die afwisselt, dus de ene keer gaat hij voor vlees en de andere keer gaat hij de vegetarische toer op.

vegetariër= iemand die geen vlees, vis, gevogelte en wild eet, maar wel zuivelproducten en eieren

pescetariër = iemand die geen vlees, gevogelte en wild eet, maar wel zuivelproducten, eieren en ..jep vis.

veganist = iemand die all the way gaat, dus niets van dierlijke oorsprong (zo ver ga ik voorlopig niet)

En mijn hardlopen dan?

Bij sommige mensen leeft nog de gedachte dat je beter niet vegetarisch kunt eten als je veel sport, maar dat is onzin. Zo heb ik gemerkt dat in mijn runningcommunity heel veel hardlopers zijn die vegetarisch eten. Vegetarisch eten en hardlopen gaat prima samen. Je moet er alleen op letten dat je genoeg ijzer, B-vitamines en eiwit binnenkrijgt.

Koolhydraten

Voor hardlopers een belangrijk bestanddeel van hun voeding. Ik weet het, er zijn er die het tegendeel beweren. Ik blijf voorlopig nog lekker ouderwets hierin. Gewoon omwille van het het feit dat de verbranding van koolhydraten efficiënter verloopt dan die van vet. (Daarbij vet heb ik genoeg aan mijn lijf woahahaha) Koolhydraten zitten hoofdzakelijk in granen, aardappelen, rijst, peulvruchten en deegwaren. Een vegetarische voeding bevat doorgaans meer dan genoeg koolhydraten. Dus als je het zo bekijkt, zijn de vegetariërs goed bezig.

Eiwitten oftewel de proteïnes

Voor dit had ik in het begin schrik om vegetariër te worden en zo blijf ik af en toe nog wat kip eten. Voor de proteïnes dus. Groot was mijn verbazing dat er meer dan genoeg plantaardige proteïnes te vinden zijn. Tekorten loopt je niet zo snel op…als je natuurlijk gevarieerd blijft eten. Daarbij eet je al vegetariër nog wel zuivelproducten en deze zorgen ook voor je nodige proteïnes.

Mis je dan niks?

Vlees en vis zijn niet onmisbaar, heb ik geleerd. Als je als hardloper vlees en vis uit je voeding schrapt, kan je zonder supplementen echt wel alle essentiële voedingsstoffen binnenkrijgen. Enkel heb je een verhoogd risico op ijzertekort. Dit heeft me lang tegengehouden voor vegetarisch te gaan (al een paar keer serieus ijzertekort had…terwijl ik nog vlees at). En ja in vlees zit relatief veel ijzer die bovendien gemakkelijker door het lichaam opgenomen wordt dan ijzer uit plantaardige producten. Toch kun je gerust aan je dosis ijzer geraken. Bij de keuze van je voeding, moet je daarom kiezen voor volkorengraanproducten en combineer je maaltijden altijd met een product dat rijk is aan vitamine C. Denk aan fruit, groenten, aardappelen en sinaasappelsap…

Leef ik nu gezonder?

Vegetarisch eten is een andere levensstijl. Het is echt niet enkel je vlees vervangen door een vleesvervanger en daarmee is de kous eraf. De vraag of ik echt gezonder leef, neeuh…daarvoor lust ik nog veel te graag dat pakje chips en dat bakje ijs. Ook moet je ook hier aan portie-controle doen. Het leuke aan vegetariër worden, was dat ik noten mocht/moest eten. Noten behoren ook tot ideale vleesvervangers. Natuurlijk ligt overdaad ook hier weer om de loer.

Voor mij heeft vegetarisch eten vele voordelen opgebracht: meer energieker en sterker. Daarbij heeft het totaal geen invloed op mijn hardloopprestaties. Dus ga ik hier lekker mee verder.

Wie van jullie is ook vegetariër? Hebben jullie nog goede recepten of sites voor recepten? Hoe ondervinden jullie het hardlopen? En natuurlijk: wie van jullie kan zijn stukje vlees niet missen?

Ik lees jullie verhalen graag.

Liefs

Linda

Linda

2 Comments

  1. Ik ben zo’n pescotariër-geval (wat een woord, zeg) 😀 Al moet ik zeggen dat ik max. 1 keer per week vis eet. Als ik er al aan geraak aan die ene keer…
    En van die vleesvervangers à la burgers en toestanden vind je hier bijna niet. Er zijn zoveel leukere en lekkere alternatieven 😉
    En wat jij met je maag hebt, heb ik met mijn pds-darmen. Sinds ik het vlees laat, heb ik echt opvallend minder last ervan 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *